Chinese food

7 September




Att kineser föredrar att äta med pinnar förstår jag verkligen inte. Jag menar
det är ju så mycket lättare att använda kniv och gaffel. Det finns såklart
vissa positiva saker med det också. Äter du med pinnar tar det oftast
längre tid att äta upp maten än vad det gör med bestick. Det medför att
matsmältningsprocessen funkar bättre och det är bra för din kropp. Sen
så använder kineser för det mesta pinnar av trä vilket är bra för naturen.

Idag var jag på en chinaresaturang tillsammans med Mark och Kevin.
Jag har faktiskt inte ätit så mycket asiatisk mat förut i Sverige så det var
kul att få prova på detta. Det var trots allt rätt häftigt att se hur det går till
på en sådan restaurang. Visst det är säkert olika hur dom gör beroende
på vart det är men på det här stället gick det till på följande sätt:

Först kom servitrisen in med ett varsit vattenglas som det var något i
så att det såg ut som iste. Vi fick menyn och efter ett tag tillkallade vi
kyparen för att beställa mat. Jag besällde in BBQ Ham, Mark tog nån
sorts kykling grej och Kevin beställde nått nudelaktigt med kyckling
inblandat. Till det fick vi ris. Till maten tog jag en cola. Ville ha
"sparkly water" men det fanns inte. Undra om dom har det i Kina?

Vi fick in maten och blev förfrågade om vi ville ha pinnar. Visst sa vi
och började genast försöka äta. Det märktes rätt snart vem som var
beginner på att äta med pinnar. Vem kunder det vara tro, jo jag!
Jag som trodde att jag var bra på det, eller jag är bra på det iaf i
Sverige. Det måste varit någe fel på dessa pinnar.

När vi började bli färdiga med maten fick vi en varsin kopp hot tea.
Faktiskt var det rätt gott och jag är trots allt inget stort fan av te.
Tillsammans med notan fik vi varsin "fortune cookie" som verkar
vara en sorts tradition för alla kinesiska restauranger att ge till sina
kunder. Det var alltså en liten krispig kaka med en liten lapp
instoppad i mitten. coolt. På min stod det följande:
"You would
prosper in the field of wacky inventions"
vilket betyder nått i stil med: "du skulle kunna vara
skicklig inom området knäppa uppfinningar".

Kineser dom är då allt bra roliga.

Nån gång måste jag besöka en kinarestaurang i San Francisco.
Där sägs dom ha hög klass på maten. Förmodligen i Chinatown.

-----------------------------------------------------------------------------------------


Jag tror jag börjar få bättre lokalsinne, tro det eller ej. Det var ett
tag sen (peppar peppar ta i trä) jag körde fel. Det funkar rätt bra
det här med att kolla upp vägen på google maps innan, skriva
ner en enkel vägbeskrivning och sen köra. Idag gjorde jag det
och åkte då upp till Del Valle Regional Park som ligger uppe i
bergen. När jag kom fram var man tvungen att betala $6 för
P-avgift. Jag hade ju bara tänkt att åka dit för att lära mig vägen.
Men här fanns ingen återvändo, det var bara att betala och åka in.
jag kunde nämligen inte vända för jag hade en bil bakom mig.
Senare fick jag reda på av Mark att jag bara kunde sagt att jag
ville vända så kunde jag kört in, vänt och kört ut igen. Men dum
europé som man är så tänkte man inte på att fråga det.

Körde runt i parken ett tag, jag hade ju trots allt betalt $6.
Jag måste säga att det var verkligen vackert. Lovar att jag ska
ta bilder någon dag när jag åker tillbaka dit. Kan hända att det
blir redan imorn. Imorn ska jag med största sanorlikhet hitta
på något med den tyska au pairen. Hon mailade mig idag och
frågade om jag kunde hämta upp henne imorgon eftersom
hon tyvärr inte hade tillgång till bil. Hon undrade vad vi kunde
göra så jag gav lite förslag. Får se imorn vilket förslag hon
gillade bäst. För övrigt är det samma au pair som jag ska
BBQ'a hos på söndag, trevligt trevligt!


Väntar fortfarande på svar från Fransmannen. Undra om han
kan engelska? jag menar man vet ju aldrig med folk från
Frankrike. De som är så patriotiska att de vill ha franska
som världsspråk. No Way säger jag!!!

--------------------------------------------------------------------------------------

Måste bara tipsa om en sida jag fick av Sudden. Bra sida om
man inte har något att göra. reddid.com kika in där vetja.

Hittade ett grymt klipp på Youtube kolla in det:




Godnatt!

Robin

Kommentarer
Postat av: J.eynie

:) Övning ger färdighet, så use the chopstick more often! Ok. lite längre tid tar det ju med pinnar men det är en helt annan känsla, tycker jag. Men jag är born with it :P, almost. Så.. "Vi kineser är roliga", hehe.. stämmer! :D /Jenny P.s Hittade din blogg via blogg.se D.s

2007-09-08 @ 08:59:31
URL: http://jeynie.blogg.se
Postat av: Michael Håkansson

HELLO Robin!
"Det måste varit någe fel på dessa pinnar.", självklart var det så! BBQ Ham lät väldigt kinesiskt, måste vara kinas nationalrätt, haha ;)
Ha det bra!

2007-09-08 @ 09:30:35
Postat av: Tomazzi

Är ni pigga. käka med pinnar när det finns bestick låter djälvuskt dumt, gör som pappa och käka riktig mat med riktiga bestick!

2007-09-08 @ 21:19:50
Postat av: sudden

reddit.com, inte reddid.com! :)
Och btw så är såkallade lyckokakor egentligen ett relativt nytt fenomen från USA. Dom är inte ens mycket för sådana kakor i kina. (såg på discovery)

2007-09-09 @ 06:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0