Hawaii - Dag ett och två

27;e April

Hej alla ni som läser!

Klockan är runt 10pm och Gabby sover. Jag sitter nu i Lobbyn med min laptop och skriver några rader. Har inte haft möjlighet att skriva tidigare då vi har haft det rätt hektiskt och dessutom har internet uppe på rummet varit lite svajjigt. Ibland har det funkat men då bara för några sekunder. Det har inte gjort så mycket ändå eftersom vi knappt varit på hotellet.

Fredagen började med att vi steg upp omkring 4:30am på morgonen för att ta tåget som gick 05:58am. Allt gick som smort och vi kom med tåget. Men efter det började saker gå lite snett. Vi trodde tåget vi tog skulle gå hela vägen till flygplatsen men det visade sig att vi var tvungen att gå av på en station för att ta ett mindre tåg till flygplatsen. Vi hade åkt lite för långt och fick därför åka tillbaka en bit. När vi väl kom till flygplatsen var det hets som gällde. Springa till incheckningen och sen till gaten. Tillslut satt vi iaf på planet, på väg till Hawaii.

Resan gick smidigt och vi var framme efter ungefär 5 timmar. Vi blev inte sådär super duper glada när vi såg hur vädret var. Det var molnigt, blåsigt och lite svagt regnande. Vi hade iofs kollat vädret på internet tidigare och det stog att det var risk för regn. Bara för det trodde Gabby att det skulle vara så hela veckan. Vi tog en buss till hotellet och checkade in. Hotellet var inte riktigt sådär superlyxigt med man får ju vad man betalar för. Dessutom kommer vi ändå inte vara där så mycket. Efter att ha inkvarterat oss bestämde vi oss för att dra ut och käka. Gick några kvarter bort och tog en bit mat på "Chili's". Riktigt god annorlunda hamburgare.

Lite senare gick vi till ett ställe som kallas "Market place" där det säljs massa olika hawaiianska saker och souvenirer. Köpte mig några roliga saker faktiskt. Mer om vad jag köpte kanske ni får höra sen. Drog ner en stund till vattnet också för att se hur det var och känna på vattnet. Waikiki beach ligger tre kvarter bort från hotellet, vilket är väldigt nära, ungefär 3-4min gångavstånd. Vattnet var riktigt skönt, troligen över 20c och klarblågrönt. Badade en kort stund sedan bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet och byta om för att sedan dra ner och kolla in själva "downtown". Det var riktigt nice faktiskt. Mycket folk (såklart mycket turister) och mycket aktivitet. Folk som gjorde alla möjliga gatukonster och andra som spelade olika typer av musik.

Andra dagen har vi spenderat på följande sätt:

Gick upp omkring 7:30am och drog genast ner till stranden för att bada och sola (för att få bra bränna är det bäst att sola 1-2 timmar på morgonen och sedan på eftermiddagen). Stannade där till omkring 10am och drog sedan tillbaka till hotellet. Stannade där ett tag och skrev ett part vykort som vi senare ska skicka iväg. Vid 12pm tiden drog vi till ett stort köpcentrum som vi hört skulle vara bra. Stället heter "Ala moana" och ligger ungefär 20min med buss från hotellet. Köpcentrat var verkligen stort och hade typ alla affärer som finns i USA och allt sammlat på ett ställe. Hittade ett par fina shorts inne på Armani Exchande men köpte dom inte för dom var lite för dyra för min plånbok. Vid 3pm drog vi tillbaka för att sola och bada lite igen på stranden. Vi bestämmde oss för att kolla priset på surflektioner för att eventuellt ta en varsin. Priset var hyffsat rimligt för oss så vi tog en lektion. Man kan ju inte ha varit på Hawaii utan att ha testat surfing. Lektionen varade i en timme och det var riktigt jobbigt. Imorgon kommer jag lätt ha träningsverk i nacke, rygg och armar. Kommer förmodligen ha ont i höger ben också då jag fick en surfbräda rätt in i det. Inte skönt med en bräda som har hög fart direkt. Det var nån proffsfotograf där och tog bilder när man åkte och efter lektionen blev man erbjuden att köpa bilderna. Vi har till imorrn på oss att bestämma om vi ska ha dom. Jag tror vi kommer köpa dom faktiskt. Det kan vara värt det som ett minne. Dessutom är det nog inte så lätt att ta sådana bilder själv. Man vill ju helst inte gå ut i vattnet med kameran.

Senare på kvällen gick vi till en mataffär i närheten för att köpa lite saker till resterande dagar. Vi kan ju inte direkt äta ute två gånger om dagen i en vecka. Det blir faktiskt ganska dyrt. Har planerat lite mer vad vi ska göra också. Imorrn ska vi förmodligen åka ut med en "katamaran" på en timmes segling. Om vi har tur kommer vi kunna se lite olika valar! På tisdag kanske vi ska hyra en bil och åka runt lite på ön. Känns som en större frihet om vi kan åka runt själv. Jag vet iaf att jag vill åka till "Diamond head" som är ett berg i närheten. Därifrån ska man kunna se hela staden. Perfekt för att ta bra bilder. På tal om bilder. Vi har tagit en hel del bilder och även filmat en del. Allt sånt får ni dock se senare. Har inte tid eller ork att ladda upp något just nu.

Ska nog dra upp till hotellrummet nu och få lite sömn jag också. Kanske blir ett vänneravsnitt innan ändå. Ja, jag har med dom hit! :)

På återhörande!

Bara timmar kvar

25;e April

Klockan är runt 10pm och jag ska snart gå och lägga mig. Jag och Gabby ska upp runt 4 am för att åka till tågstationen och ta tåget klockan 05:58 am. Tåget kommer ta oss till San Francisco Airport. Planet avgår klockan 09:05 am och då börjar vårat äventyr!

Flyget till Hawaii kommer ta ungefär 5h. Vi kommer vara framme runt 11-tiden, egentligen 2-tiden men Hawaii ligger ytterligare 3h efter. Nu kommer jag alltså vara 12h efter Sverige! Vi kommer bo på ett hotell ca tre kvarter från Waikiki beach på ön Oahu. Det kommer förhoppningsvis bli mycket sol, hoppas vi har väderfolket med oss. Hur som helst kommer vi njuta så mycket vi kan, det är ju inte så ofta man är på Hawaii!

Vi beställde internet till hotellrummet så ska försöka blogga lite när jag får tid. Vet att jag varit dålig på att blogga men nu ska jag försöka bli bättre.

Dags att förbereda de sista grejerna inför morgondagen.
Nästa gång ni hör från mig är jag på Hawaii. Hoppas allt är bra med er!