Väntan är över...

1    O  k   t    o     b      e       r



Hej alla glada förväntansfulla människor som sitter där hemma i stugorna och bara suktar efter en uppdatering av min blogg. Har märkt på reaktioner från flera håll att det tydligen är rätt viktigt att jag skriver i bloggen lite då och då. Detta så att de kan hålla sig uppdaterade om vad som händer här borta. För vissa har det tydligen även blivit ett sorts beroende att varje dag gå in och läsa här. Tänker dock inte nämna några namn. För dessa personer måste de senaste 6 dagarna (sen jag senast uppdaterade bloggen) varit rätt jobbiga. Besök på bloggen varje dag... men inget nytt *ugh*. Men nu är deras väntan över för här kommer en ny och fräsch uppdatering:


Fredagen den 28 september var en rätt mulen dag. Inga förväntningar på dagen fanns över huvud taget och dagen började som alla andra veckodagar. Med den vanliga morgonproceduren: Organisera Kevin inför skolan, skjutsa honom till skolan & åka hem. Det blev att jag stannade hemma ända tills jag skulle hämta honom. Mycket beroende på att jag fortfarande hade den nedrans förkylningen som inte ville ge med sig.
    Tiden gick och när klockan slog 2:10 var det dag att åka iväg och hämta Kevin. På vägen hem i bilen kom Kevin med den eviga frågan: Vad kan man hitta på idag då? Dagen innan hade jag varit med "min" bil på förbesiktning och under tiden bilen checkades så vandrade jag runt i området. Inte långt ifrån Ford låg ett ställe vid namn Boomers. Boomers är en någon typ av nöjesgrej där man kan: spela minigolf, åka go-kart, spela laser-tag, åka bumper boats och mycket mycket mer. Hur som helst så hade jag berättat för Kevin om det här stället dagen före och det kom han självklart ihåg. Därför frågade han mig: Can we please go to Boomers? I think it would be fun! Visst tänkte jag så vi ringde Mark för att se att det var okej.
    Vid halv 4 var vi framme vid Boomers. Kevin föreslog att vi skulle börja med minigolf så det gjorde vi. Det var rätt häftiga banor med palmer och vattensaker runt omkring. Redan efter 9 hål började Kevin bli lite sur. Det gick inte riktigt så bra för honom som han hade velat. Konstigt nog gick det bättre för mig och jag brukar vara kass på nya banor. Vi spelade klart golfen snabbt och gick vidare till något som Kevin kanske skulle tycka va roligare. Nämligen laser-tag. Just då var det bara jag och Kevin som ville köra laser-tag. Det hade såklart varit roligare att vara flera men det gick bra ändå. Kevin vann tillslut så då var han nöjd! Laser-tagen låg i anslutning till spelrummet så efter laser-tag matchen så spelade vi lite på de olika maskiner som fanns. Det fanns hur många spelgrejer som helst och det hela gick ut på att på varje maskin kunde man få olika bra med poäng. Antalet poäng man fick var också antalet "tickets" man fick ut som "vinst". Dom här "ticketsarna" skulle man sedan samla och byta ut mot olika "riktiga" vinster som fanns bakom kassan. Det fanns allt från små tuggummin till Playstation 3. Vi spelade bara ett kort tag och gick sedan ut för att åka go-kart. Kevin vara lite orolig att han inte skulle kunna åka för sist han var där var han för kort. Den här gången fick han dock åka och det var han så himla glad för. Vi åkte 3 gånger och sen var vi tvungen att bege oss hemåt. Jag vet att han hade velat åka fler gånger även om vi inte hann det då. Han har nämligen tjatat om det några dagar efteråt. Jag sa till honom att säkert hinner blir fler gånger.
    Vi kom hem från Boomers runt klockan 7. Hemma väntade Mark med bilen för vi skulle åka iväg och käka. Idag fick jag bestämma ställe och då blev det såklart Ale House. Gillar det stället, dom har så goda hamburgare där! Käkade upp maten och direkt efter drog jag hem för att göra mig klar att åka iväg igen. På kvällen skulle jag nämligen möta upp gabby i Hacienda för att gå på bio. Gabby hade hört att det var premiär på filmen "The Kingdom" och att den tydligen skulle vara bra, så vi köpte biljetter till den. Filmen hyffsat bra men kan inte rikgit bedömma den. Måste nog se den en gång till för att förstå allt. Den var faktiskt rätt rå.. Gabby mådde illa efter att sett den. Inte för att jag förstår varför.. men hon kanske mår illa av att se blod? Fakta om handligen finns här för den som vill läsa. Efter filmen åkte båda hem för att villa ut oss inför morgondagen. Dagen efter hade vi nämligen bestämt att göra ett besök i San Francisco.


image72

image71



Lördagen den 29 september tog jag en lång sovmorgon. Eller lång och lång, sov till 10:30 i alla fall. Sedan steg  jag upp, tog en dusch och fixade till mig. Åkte hemifrån vid 12:30 och skulle träffa Gabby vid BART'en klockan 13:00 (BART'en är motsvarigheten till Stockholms tunnelbanor). BART'en tog ungefär 45 minuter så runt 2 tiden var vi inne i San Francisco. Från början var det tänkt att vi skulle åka in till San Fran för att se på den årliga "love paraden". Det är en parad där homosexuella ställer upp. För er som inte vet det så kan jag säga att San Francisco är till stor del känd för sin gaykultur och det bor väldigt många homosexuella där. Eftersom det är så känt så tänkte vi att det skulle kunna vara kul att faktiskt se hur stort det faktiskt var. Vi klev av BART'en vid Povell som ligger nära Unin Square. Det var inte alls någon parad där utan den var på något helt annat ställe. Dessutom går dom ju runt så ska man se något av paraden måste man vara där från början. Synd tänkte vi men sket i det och gick istället upp till Union Square för att titta runt i de olika butiker som finns där. Det finns väldigt många kända butiker runt omkring på Union Square men mycket av det som säljs är rätt dyrt. Disneybutiken fanns bland annat där. Massvis med disneysaker. Dit ska jag lätt igen. Sedan så finns Levis butiken där. Levis tillverkas ju orginal i San Fransisco. Det var väldigt billigt där trots att det var Levis. Sådana byxor som kanske kostar 900kr i sverige gick på 450-500kr här. Dit ska jag lätt tillbaka också. Självklart hittade på på en Hot Topic butik inne i San Francisco också. Gick in där i hopp om att hitta något fram Dragonforce och gissa om jag hittade något? Jo, jag hittade en t-shirt med dom. Fyfan va bra! Så nu har jag en sånn också image73
    Efter att ha varit inne i San Francisco några timmar kände vi oss trötta och bestämmde oss för att åka hem. Vi tänkte att kommer vi hem i en rimlig tid kan vi käka på någon restaurang och ta det lugnt. När vi kom tillbaka så åkte vi dock först till Stoneridge Mall för Gabby skulle kolla på en tröja. Jag behövde också kolla på en tjockare tröja för dom som man är så glömde man ju sin hemma. Fick dock vara lite försöktig med vad jag köpte för den här månaden har det gått åt mycket pengar. Antar att det blir så första månaden när allt är nytt. man vill prova allt liksom. Hittade tillslut en jättesnygg tröja på affären "American Eagle". En grå långärmad sak. Efter Stoneridge drog vi vidare till restaurangen Applebees vid Hacienda. Vi beställde in ett stort knippe revbensspjäll och delade på. Jag hade faktiskt aldrig ätit det tidigare men det var faktiskt riktigt gott! Satt och snackade lite och sedan sa vi hejdå och åkte hem. Det blev en rätt lång dag så jag var riktigt slut när jag kom hem. Gick och la mig i skaplig tid för att kunna ladda inför morgondagen. Då var det nämligen bestämt att vi (jag och familjen) skulle till IkEA. Äntligen! Jag som sett fram emot det så.


       


Söndagen den 30 september började precis som lördagen med en lång och skön sovmorgon. Runt 12 tiden började vi göra oss klar för att åka iväg mot IKEA. Det närmaste IKEA härifrån ligger i Berkely, som är precis utanför San Francisco. Det tog ungefär 1 timme att komma dit men det var det värt. Det var rätt märkligt att se IKEA i ett annat land. Allt såg nästan exakt lika inuti. Det var precis som att kliva in i ett IKEA i Sverige, bortsätt från en sak: Alla pratade engelska. Det första vi gjorde var att gå till Restaurangen för att äta. Jag tog såklart Kötbullar med potatis och lingonsylt samt Kopparbergs Pärsoncider! Det var riktigt gott men kötbullarna varken såg ut eller smakade som dom i Sverige. Det var trots allt hyffsat och så nära svenska köttbullar man kan komma här i USA. Till  efterrätt blev det äppelpaj med vanlijsås. MUMS! Vi handlade inte så mycket inne på själva IKEA utan gick ganska snabbt till Extra-affären som fanns precis utanför kassorna. Där sålde dom massa svenska saker. Så som: Knäckebröd, Kalles Kaviar, Julmust, Marabou, Kexchoklad, Daim, Ahlgrens bilar osv... Det var helt guld att komma dit och vi köpte en hel del sötsaker.
    När vi kom hem från IKEA så hämtade jag min kamera för att åka ner till Downtown. Det var nämligen "Livermore Hot Road Day" och massa gamla/nya fina bilar var uppställda. Fick en massa fina bilder. Jag kan inte ett skit om bilar så jag tog bara bilder på de som såg snygga eller konstiga ut. När jag var där nere så var det en i ett gäng av tonåringar som råkade gå in i mig. De var kanske 15-16 år och började snacka lite. De undrade varför jag fotade och jag sa att det mest var för mig egen skull. Sedan sa jag att jag var från Sverige och kom hit för lite mer än 1 månad sedan. Det var rätt trevligt att prata med dem men jag blev så jävla störd på dom efter ett tag. Dom kunde verkligen inte skilja på "Sweden" och "Switzerland". Jag började med att säga att jag var från "Sweden". Efter ett tag så sa en av dom: "So how is Switzerland?". Jag svarade lätt: "I don't know I'm from Sweden". De fortsatte tjata om Switzerland och de fick verkligen inte in i huvude att jag var från Sweden. En av dom ver helt jävla beng i huvude alltså. Jag tror han sa Switzerland 5-6 gånger. Han kom även med den knäppa frågan: "What language do you speak in Sweden? Do you speak french?". Visst, i Switzerland pratar man tyska, franska och Italienska men vafan ha lite koll !!! Jo föresten när vi var på IKEA var det en dam som kom fram till mig och frågade "what country is this company from?" jag svarade "it's from Sweden, I'm actually from Sweden too". På det svarade hon: "Oh, That's nice, I love your hot chocolate". VAFAN det är Schweiz som är känd för choklad inte vi. Jävla amerikaner som inte kan någon geografi, haha!
    Det var mycket under söndagen och på kvällen var vi bjudna på barbecue hos en vän till Mark. Marks vän Dave hade nämligen byggt ett stooooort hus uppe i bergen och under söndagen skulle han ha invigningsfest. Eller inte rikgit men typ. Huset var inte helt klart än men nästan. Det var ett rikgit stort hus som sagt och verkligen annorlunda. Marks vän hade lyckats få tag i en mycket känd arkitekt som bland annat har gjort några av världens högsta byggnader. Går inte att beskriva utsikten från baksidan på huset. Helt underbart.. med vingårdar nedanför. Men smakar det så kostar det. Vågar inte ens tänka på hur mycket det måste ha kostat. Många miljoner dollar i alla fall. Hade en trevlig kväll där och gott kött!



       


Idag Måndag den 1 Oktober har jag inte gjort så mycket mer än att klippt håret. Kände att det behövdes det var trots allt nästan 2 månader sen sist. Riktigt billigt var det också. Betalade bara $11 (ca 71kr).  Tro det eller ej men frisörskan kunde inte fatta att jag var från Sverige heller. Tog ett tag innan hon fattade att det inte var Switzerland. Gaaah! Jag antar att jag får vänja mig med att amerikaner har svårt att skilja på det där.


Jag började skriva bloggen runt 10pm och nu är klockan 12:40am. Tog alltså lite mer än 2h att skriva även om jag tagit lite pauser med youtube och etc. Hoppas det blev en bra uppdatering. Jag tycker i alla fall att jag fick med det mesta. Det finns föresten mycket mer bilder att se. Dessa finns såklart på det vanliga stället, dvs pixbox.


Nu är klockan mycket.. måste verkligen sova så jag orkar upp imorgon. Imorgon blir det den vanliga proceduren på morgonen sen ska jag till Juliana vid 9:30. Ska spela lite gitarr och sjunga. Hoppas min hals håller för det.. är fortfarande lite förkyld.. Nää nu orkar jag inge mer.


God natt med er!                                      Tips: Eva Cassidy är en så jävla bra sångerska!

Robin

Kommentarer
Postat av: Fab

Wehej vilken härlig uppdatering! :D

2007-10-02 @ 11:23:18
Postat av: Michael Håkansson

Nice.
Och du, jag kör RSS så jag behöver inte gå in på sidan för att se om det kommit uppdateringar, RSSen hojtar till :D
BTW, det är lite konstigt att Amerikaner vet så väl vad Schweiz är men inte Sverige. Snackar du med några som vet lite om hockey kan det iaf inte vara några problem ;) Och tro att vi snackar franska i Sverige! Vad får de allt ifrån?
Ha det bra!
/Micke

2007-10-02 @ 12:27:03
Postat av: Daniel äejckervmäen

Grymt underhållande att läsa din blögg robin, men vänta lite nu, andersson, sjunga??, haha :]

2007-10-02 @ 12:41:06
Postat av: André

Nice oppdatering! Kult å lese =) Savnet innlegg de siste dagene altså :-P hehe

2007-10-02 @ 18:52:55
URL: http://www.andresylte.com/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0