Nu kör vi...

17    O  k   t    o     b      e       r


Hej alla ni välbekanta och lite mindre bekanta som läser denna blogg. För det första så vill jag ursäkta mig för att det inte blivit så mycket skrivande den senaste tiden. Jag har lovat hit och dit att jag ska skriva men det har inte blivit av. Dels på grund av att jag hela tiden har haft annat att göra men också för att jag varit lite lat.

Anyway.. Livet i den för tillfället småregniga staden Livermore flyter på och dagarna rusar förbi i en hiskelig fart. Mestadels beroende på att man hittar på en massa roliga, spännande, intressanta, och lärorika saker. De senaste två veckorna har det hänt en hel del av både bra och mindre bra saker. Av olika anledningar kan jag inte skriva om allt som händer men det hoppas jag ni har förståelse för. Här är i alla fall lite av det som hänt:

Under de senaste två veckorna har det blivit en del biobesök. Några filmer jag varit på är följande: "The Heartbreak Kid", "Eastern Promises", "The Kingdom". Den förstnämnda rekommenderar jag starkt. Innan jag var på den var jag faktiskt lite skeptisk. Vanligtvis brukar jag inte gilla Ben Stiller men i den här filmen var han kung! "The Heatbreak Kid" är en av de bättre amerikanska komedier jag sett och får en verkligen på gott humör. Lite coolt är det också att den freeway som Ben Stiller och hans flickvän i filmen åker på är I-580. Den freeway jag åker på rätt ofta för att komma till bl.a Dublin.


image90 image91 image92

Söndag den 7;e oktober åkte Gabby hem till Sverige efter att ha varit här i ett år. Hon stannar dock bara i Sverige i 2 veckor och kommer sedan tillbaka hit igen. Hon ska förlänga sitt au pair år med 6 månader. Det är skitkul faktiskt då hinner vi hitta på fler roliga saker. Dagen innan Gabby åkte, på lördagen, tog vi min bil och åkte in till San Francisco. Eftersom jag aldrig kört till San Fran så var det tänkt att vi skulle ta Gabbys bil och hon skulle köra. Självklart så gick inte det eftersom precis den dagen hade hennes värdmamma tagit den bilen. Fastän hon knappt använder Gabbys bil så skulle hon göra det just den här dagen. Hur som helst tog vi min bil och jag fick för första gången köra in till San Francisco. Det jag kan säga av den turen är att: DET ÄR HELT JÄVLA CRAZY att köra inne i San Francisco. Så många bilar och olika vägar. Man måste verkligen vara uppmärksam hela tiden. Jag förstår mig inte på Gabby. Hon säger att det är lättare för henne att hitta runt i San Fran än hemma i Örebro. Hur nu det är möjligt. Väl inne i San Francisco parkerade vi rätt nära Union Square. Sedan gick vi runt i olika butiker i någon timme för att till sist hamna vid Jamba Juice. Fick tag i två par jeans, ett par från Levis och ett par från American Eagle. Jeans från Levis är såå mycket billigare här än i Sverige. Levis-jeans tillverkas ju som sagt i San Francisco så det kan ju ha en inverkan på priset.


Förra veckan började Kevin med ett bild/konst-projekt i skolan. Vet inte exakt vad det går ut på mer än att han ska ha gjort klart 10 olika saker till någon gång i December. Hur som helst så åkte vi till en sorts hobbyaffär för att inhandla saker Kevin skulle komma att behöva. På affären fick jag någon sorts inspiration och fick för mig att köpa ett block och ett par blyertpennor. Jag hade väll i baktanke att eventuellt se om jag fortfarande hade lite kvar av den tecknartalang jag hade när jag var yngre. --- Senare på kvällen började jag rita. Tog ett tag innan jag kunde bestämma mig för vad jag skulle rita av men till slut blev det en bild på Eva Cassidy. (Sångerskan som sjunger bl.a. Over the rainbow, fields of gold och songbird). Den kvällen kom jag en bit på teckningen. Fortsatte dagen efter och det började ta form mer och mer. Det kändes att takterna fortfarande sitter i även om de behöver övas upp. Fortsatte även den tredje dagen och tillslut var allt klart... utom munnen. Munnen som ser så simpel ut att rita men som är så himla svår. Munnen är den del som betyder nästan mest av bilden. Den ger så många olika intryck och bara ett litet streck fel kan ändra uppfattningen. Jobbade ett bra tag på den men till slut fick jag till det hyffsat bra. Har tyvärr ingen scanner men här är så bra bild jag lyckats ta med digitalkameran:

image93     image94
Min bild (större bild)                                Orginalbild (Större bild)


Micke undrade i ett tidigare inlägg varför jag har träningsverk? Det säger nog sig självt egentligen men bara för att förtydliga så är det för att jag har börjat gymma. Äntligen eller hur? För lite mer än en vecka sedan åkte  jag och Grazi till ett gym i Pleasanton, ca 10-15min körning från Livermore. Vi snackade lite med en som jobbar där och fick 7 testdagar på gymmet. Efter det har vi varit där nästan varje dag. En gång kom en som jobbar på gymmet fram och frågade om jag behövde hjälp eller undrade över något. Jag sa att jag skulle vilja lära mig lite mer om vad man bör äta när man tränar för sånt kan jag inte så mycket om. Dessutom sa jag att jag vill lära mig lite mer om hur ett bra träningsprogram kan se ut. Han sa att vi kunde sätta upp en tid för en gratis introduktion så han kunde gå igenom lite saker med mig.

image96image95image97

  Vi hade introduktionen och han förklarade lite vad som är bra att äta.. sedan visade han mig runt på gymmet och även hur vissa maskiner fungerade. Efter det visade han mig att man kan köpa "sessions" på gymmet då man jobbar med en personlig tränare. Det är visserligen rätt dyrt men säkert bra. Hur som helst så får man en gratis session när man bli meddlem på gymmet. Detta så man ska se hur det är och eventuellt köpa flera.
  Jag hade min session för några dagar sedan och jag måste säga att det var verkligen skitbra. Efter den började jag fundera på om jag skulle köpa några sessions. Jag sa till tränaren Anthony att jag skulle tänka på det.
  I helgen som var ringde Anthony till mig och undrade om jag tänkt mer på att köpa sessions. Han sa att ett bra alternativ är att köpa 6 sessions för då hinner han gå igenom typ allt och sedan kan jag fortsätta på egen hand. Han erbjöd mig även ett lite billigare pris.
  Igår var jag till gymmet och betalade meddlemsskapet, eftersom de 7 dagarna var slut. Registrerade mig tillsammans med Grazi och Juliana. Det var bra att vi gjorde så för då kunde vi dela på meddlemspriset. Jag köpte även 3 sessions som jag kan använda när jag vill.
  Imorn den 18;e oktober har jag min första session. Det är klockan 11:00am och innan det ska jag hinna få i mig lite "oatmeal" vilket är motsvarigheten till "havregrynsgröt" i Sverige. Sen jag började träna har jag nämligen blivit nyttig. Dricker inge läsk, håller mig borta från "junkfood" och äter inge godis. Dricker för det mesta vatten till maten och försöker äta mat med mycket proteiner i. Därför blir de mycket: ris, pasta, kyckling, kött, sallad. Kör även sit-ups, armhävningar + några andra övningar innan jag går och lägger mig och även ibland på mornarna. Ska försöka hålla den här livsstilen ett bra tag nu.. det behövs nog när man är i USA!

Nu har jag faktiskt inte hyrt så mycket filmer, hör och häpna! Däremot så har jag köpt några. För några dagar sedan köpte jag en dvd-box med childs play filmerna, var bara tvungen att ha boxen, den var så cool. Igår när jag var på Stoneridge Shopping Mall så köpte jag också några filmer. Där köpte jag 4 dvd's med vänner. Det var fyra som jag inte vet inte jag kan få tag på i Sverige.. dom hette: "The one with all the birthdays", "The one with all the weddings", "The one with all the babies" och "Friends the series finale (exclusive limited edition)". Vänner är ju så jävla kung så man måste ju bara ha det mest som tillhör serien!


  


I söndags åkte jag in med 4 brasilianska au pairer till Berkeley, rätt nära San Franciso. Vi åkte mest dit för att kolla efter en brasiliansk restaurang som skulle finnas där. Efter ett tag hittade vi fram till restaurangen. Jag beställde nån sorts sandwich med tillhörande brasiliansk läsk. Det hela var riktigt gott faktiskt! tjejerna tyckte dock att stället inte var så bra och att maten inte var så som den är i brasilien. Rätt svårt för mig att veta. Jag åt bara och såg glad ut.. det smakade ju gott så varför inte? Efter vi käkat vandrade vi vidare mot "University of California" ett av de större universiteten i Californien. Vi gick mest dit för att se hur det såg ut. Efter det vandrade vi vidare mot downtown. I downtown finns det grymt mycket affärer. På många ställen är det dock rätt dyrt men jag ska lätt tillbaka dit. Så många affärer jag inte hann titta i som jag vill gå till. För övrigt är Berkeley till störst del känd för sin hippiekultur. För kanske 20 år sedan var hippikulturen som störst där. Den finns fortfarande kvar men i mindre skala. Rätt skön stad faktiskt. Runt 9pm tog vi bart'en tillbaka till Pleasanton. Där hände en lite wierd grej. Jag var pissnödig så var tvungen att gå på toaletten. Jag går till toaletten och väntar på att det ska bli ledigt. En man kommer ut och då tror ju jag självklart att det ska vara ledigt så jag går fram mot dörren. Där inne står det en man, jag hann inte se vad han gjorde för rätt som det var kom en annan man bakom mig och knuffade bort mig. Han sa: "du kan inte gå in där det är redan en person där" sen så drog han upp jackan och sa "jag är från security". Jag ville inte tjaffsa så jag lät han såklart gå in på toaletten före mig. Men nog tyckte jag att det var konstigt att två män var inne samtidigt på en toalett som var för en person. Visst nu får ni tankar att dom är bögar men så var nog inte fallet. Det hade snarare något med droger att göra. Det gick att dömma på hur dom agerade. Det var inte slut där... utan när vi var på väg ut från stationen så ser jag att Juliana har gått till en väktare och berättat vad som hänt. Så de tar fast mannen och håller kvar honom i väntan på polis. Vi var såklart tvungna att stanna och vänta också för att berätta vår version av vad som hände. Polisen gav mig två alternativ. Antingen så kunde dom ta in den här personen och sedan kunde vi göra upp i rättssalen eller så kunde polisen prata vett med mannen och sedan låta honom gå. En puff på axeln tyckte inte jag var något värt att ta till rättssalen så jag sa att han kunde låta honom gå. Ni förstår i USA får man inte röra en person utan medgivande. Är det fel person kan den stämma dig.. helt galet! När allt var klart lämnade vi tågstationen och åkte hem.

    
På BART'en                På restaurangen


Amerikanerna är verkligen galna i Halloween. Redan i september kunde man hitta halloweenprylar i butikerna. De köper massa olika saker, dekorerar ute och inne. Jag tycker det är helt sjukt. Allt detta för en dags firande. Anita berättade för mig att hennes värdfamilj har spenderat ca $3000 (19000kr) på halloweensaker de senaste 3 åren. Helt sjukt! I min värdfamilj är det inte lika mycket saker. Det är ett fåtal men det räcker liksom. Sen så har även jag och Kevin börjat göra egna dekorationer. Det är faktiskt rätt kul att göra egna saker och vara lite kreativ. Vi har gjort.. gravstenar av pappkartonger som vi ska måla gråa och skriva saker på. Dessa ska sedan stå i trädgården. Jag har gjort små spöken av vit karton som vi har hängt upp på framsidan. Sen så har vi även gjort en sorts låtsasgubbe. Vi har tagit några av Kevins gamla kläder och fyllt dom med papperstidiningar. Byxor, t-shirt, skor, handskar och en plastpåse fylld med tidningar som huvud. Sen på halloween har vi tänkt lägga ut den här gubben på garageuppfarten. Förhoppningsvis lyckas vi skrämma några barn :) Vi har även dekorerat lite inne med ljus och liknande saker.. riktigt mysigt.




Nää men nu känns det väl ändå som jag fått till en hyffsat bra uppdatering.. orkar nog inte skriva så mycket mer just nu.. ska försöka uppdatera bloggen varje dag nu framöver. Det är uppskattat när folk lämnar kommentarer då vet man vilka som läser bloggen och följer mig här borta :)

Nu ska jag nog ta och se några vänneravsnitt och sedan försöka komma i säng. Imorn blir det gymmet igen. Det är så skönt att träna! Sen får jag se. Nä men ha det så jävla bra nu alltså. Saknar er folk där hemma, alla som jag känner. Hoppas ni har det bra. Kram på er!

God kväll!

R

Kommentarer
Postat av: Marcus

Trevligt med ett nytt inlägg! Har träffat en snubbe från Berkeley, han kom från ett riktig hippiehem, haha. Och seriös med träningen verkar du vara också, coola grejjer. Blir det några Före och Efter bilder? LOL

2007-10-18 @ 17:25:34
Postat av: Michael

Härlig uppdatering :) Shit va duktig du var på att rita, det hade jag ingen aning om :O Och angående hippies, var de inte lite sent ute i Berkeley om de var hippies för 20 år sen, typ 20 år senare än alla andra? ;)

2007-10-18 @ 18:48:47
Postat av: NjoY

Nice going on the blog there scattie. Keep 'em coming a little smaller and a little more often, would ya?

About Berkeley, this quote is one of my all time favorites and it speaks for itself.
"There are two major products that come out of Berkeley: LSD and Unix. We don't believe this to be a coincidence." -- Jeremy Anderson

2007-10-19 @ 01:15:51
Postat av: NjoY

Jag har absolut ingen aning varför jag just valde att skriva det där på engelska. Blev nog lite fel när man läser om saker i USA på svenska, well well. Take care rabbzor!

2007-10-19 @ 01:18:08
Postat av: Tomazzi

Du hade ju slutat med läsk sen nästa rad så hade du tagit en brasiliansk läsk till maten.
Du får hålla kollvad du trycker i dig så kanske kanske du kommer se ut som mig när du kommer tillbaka hit.

2007-10-19 @ 16:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0