Lång vecka

T i o n d e   D e c e m b e r


Hej på er!

Den här veckan har det varit lite mer att stå i än föregående veckor. Anledning: Mark har varit i Sverige. I måndags åkte Mark först till Washington DC för att ha ett möte på tisdag eftermiddag. Efter det flög han till Sverige, också i jobbrelaterat syfte. Han stannade i Sverige hela veckan och kom hem i lördags. Så hela veckan har jag fått ansvarat för hemmet. Det var inte allt för jobbigt men såklart lite krävande.

Lagade mat tre av fyra dagar. På tisdagen försökte jag mig på köttbullar. Det gick bra förutom att dem inte blev så runda. Det går nämligen inte att få tag i den typ av köttfärs som finns i Sverige så då blir allt konstigt. Istället för att vara runda så sjönk dom ihop och blev mer som pannbiff. Fast det spelar ju ingen roll. Som mamma brukar säga: det går ju ändå sönder i magen. På onsdagen skulle jag göra korvstroganoff men det går inte att få tag i rätt korv här så det blev PORK-storganoff istället. På torsdagen blev det vanlig svensk pannkaka, dock väldigt omtyckt. Bakade även en del när Mark var borta. En dag gjorde vi negerbollar och en annan gjorde vi kladdkaka. När jag förklarade för andra au pairer att vi hade bakat negerbollar så använde jag översättningen för chokladbollar. Ni kanske förstår varför?

I fredags var det "grand opening" för casa del pomba. Det är iaf så det kallas, det mest juldekorerade huset i Livermore. I 25 år har de dekorerat och haft öppet för allmänheten. Så i fredags var det öppningsdag för i år. En kör sjöng massa julsånger, polis och brandchef sa några ord och prästen gav sin välsignelse. Måste säga att huset var riktigt häftigt. Nog för att amerikaner är kända för att göra det lilla extra av högtider men kanske inte såhär mycket extra? Gissa hur många lampor dom hade? 278 600 stycken!!! Helt galet! Tog självklart massa bilder. Ni kan som vanligt hitta dom på pixbox.se. Har sag det förr men säger det igen: För att se bilderna måste ni registrera er och bli vän med mig (rexplorer).

     


Igår (söndag) var jag på den årliga au pair julfesten. Alla skulle laga någon maträtt, sallad eller efterrätt och ta med så alla kunde ta del av olika länders godheter. Jag hade inte så mycket tid att göra något på så jag gjorde negerbollar och tog med. Det visade sig att dom var uppskattade. Fatet var nämligen tomt när jag skulle därifrån. Under kvällen åt jag en massa god mat och träffade flera trevliga au pairer. Träffade en till kille som var au pair. Han var från Japan, riktigt coolt. Vi bytte mail och sa att vi skulle kontakta varandra. Han bor ca 20min från mig så det är inte så långt. Kul att få kontakt med lite killar också. Klagar inte på att träffa massa tjejer men ni förstår kanske vad jag menar? Dessutom är det najs att han är från Japan. Ett så coolt land och språk och man måste ju bara åka dit någon gång. Träffade även på några svenska au pairer, några som jag redan träffat på thanksgivingfesten i San Francisco. Två speciellt trevliga, Cissi och Diba, den ena från Piteå och den andra från Stockholm (?). Bytte nummer och kanske ska hitta på något nån dag. Dom åker dock hem i Januari så det är lite synd.

Idag är det måndag och en ny vecka.. bara två veckor kvar till julafton (den svenska). Tror jag ska ut och handla julklappar idag så dom hinner komma fram till Sverige innan jul.

Ska ta och käka lite oatmeal nu sen bär det av till Mall'en.
Ha det bäst och dra gärna iväg ett mail eller msg på msn!

Julhälsningar från Väst!

R

Kommentarer
Postat av: Michael

Finfint! Låter som att du klarade maten och bakandet bra (jag förstår dock inte varför du inte använde den direkta översättningen niggerballs) ;) Angående det lampdekorerade huset kan något sånt där bara finnas i USA, haha :P
Ha det bra!
Micke

2007-12-11 @ 08:54:25
Postat av: Maria

Hej robin
Roligt att du fann min blogg samt att du även har träffat Diba.Ha nu gott och ät dina
""chokladbollar""

2007-12-12 @ 12:27:32
Postat av: Nayron

Tjena Robin tänkte höra med dig hur det är att vara au pair som kille för jag funderar nämligen på att fara någon gång i höst... Vilken företag åkte du med? Är det värt? Ja jag undrar allt som sagt allt, så du kanske berätta lite.
Tack på förhand

2007-12-15 @ 03:51:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0