Det rullar på...

Hej alla som undrar..

Det var ett bra tag sedan jag sist skrev i bloggen.. anledningen till
det är först och främst att jag har haft något att göra varje dag från
morgon till kväll och sedan på kvällen har jag varit så trött..

Igår var den första dagen jag var ensam hemma i huset. Barnen
började nämligen skolan igår och pappan var på jobbet.. Det var
rätt skönt att vara ensam i huset och jag fick då tid på mig att titta
runt i huset samt fixa i mitt rum. Igår packade jag upp alla mina
väskor... och Ja...Jag vet att jag var sen att göra det men var nog
inte förän igår jag insåg att jag faktiskt ska bo här i ett år!!!

I Söndags (den 26/8) så skulle jag, Kevin och Mark åka in till
San Francisco.. men före det var vi tvungen att stanna för att
köpa skolgrejer samt kläder till skolstarten den 27;e.
Vi åkte först till Safeway och köpte skolmaterialet.. och sedan
åkte vi till Macys för att köpa kläder.. Macys var så jävla stort
tror aldrig jag sett en så stor stormarknad..
(men som sagt allt är stort här så vad kan man förvänta sig).
Inne på Macys fanns det som sagt många olika affärer..
och en av dem var affären Hot Topic.. lite coolt.. jag som varit
på väg att köpa kläder därifrån på internet fler gånger..
Jag hittade ett par svarta jeans där inne.. och det är verkligen
billigt här.. köpte byxorna för ca $31 (ca 212kr). Hade det varit i
Sverige hade jag lätt fått betala det dubbla..

Angående skolan här: Det är verkligen helt
sjukt system de har här i skolan.. stenhårda
regler t.o.m för små barn och de får läxor
varje dag som ska vara inne nästa dag.. De
blir betygsatta på varje läxa och om den inte
är inlämnad i rätt tid så räknas det som
streck... De har riktigt strikta regler för hur
man är i skolan också.. man får tex. inte
tugga tuggummi.. ha örhängen eller
piercingar.. måste skriva namn på alla
papper på rätt ställe.. uppe i hörnet som man
brukar.. gör man inte det får man
minuspoäng.. helt sjukt.. Jag menar hur fan
ska barnen komma ihåg alla regler..?
Sen så måste alla köpa sitt eget skolmaterial
här i USA.. De får ut ett papper för varje kurs
där det står va de behöver.. och det är många
saker som måste köpas..

Så alla som klagar på svenska skolan kanske
borde tänka efter.. vi har det rätt bra trots allt
hemma i Sverige där skolan köper in allt
material och vi har lite friare regler..

Mark har funderat på att låta Kevin börja i
privatskola istället.. det är lite dyrare men då
slipper han allt sånt här tjaffs..

Hur som helst..

När vi var klar på Macys åkte vi vidare mot San Francisco..
Btw.. Att åka till San Francisco med bil tar ca 55min..
Först trodde vi att det inte skulle gå att åka över Golden
Gate Bron för det stog på massa skyltar att den var stängd
fredag till måndag.. men när vi kom närmare så var det några
skyltar som visade att det gällde helgen efter.. alltså nu i
helgen.. anledningen till att dom stänger bron (om ni inte
redan vet det) är att nu till helgen är det The Labour day.

Tillslut kom vi in till San Fran.. tog ett tag innan vi hittade en
parkeringsplats, det är väldigt svårt att hitta en men tillslut
lyckades vi.. först gick vi mot hamnen och där käkade vi..
dom hade riktigt god mat där alltså.. jag åt oststuvade
makaroner, nån sorts fläskkött och nån grönsaktblandning..
Sedan efter åt vi en skitgod glass..

Efter lunchen frågade Mark om jag ville att vi skulle åka
runt i San Francisco och kolla på de olika ställena..
Vi var först på väg till hamnen där man kan se Golden
Gate Bron.. och på vägen dit åkte vi bl.a. genom
Chinatow.. där var det masssssa Kineser.. jag skojar
inte, haha..

Nere vid hamnen fick Kevin äntligen åka på sin skateboard
som han hade köpt nya truckar till.. under tiden gick jag
runt och fotade alla häftiga saker.. även ohäftiga saker..
men skitsamma.. bättre att fota för mycket än för lite.. :)

Vi fortsatte vår lilla resa sedan över Golden Gate Bron och
upp för bergen.. där uppfirån kunde man få en riktigt bra
utsikt och ta många bra bilder.. dock kom dimman ganska
snart in över San Francisco så det blev d bilder det blev..
Det är nämligen så att fram till nån gång i Oktober
så kommer det dimma in över San Francisco på
eftermiddagen.. vet dock inte varifrån det kommer..
Utsikten var häftig och där uppe i bergen fanns även
gamla bunkers och kanonhål från andra världskriget..


Idag har jag ägnat dagen åt att köra runt i Livermore för
att försöka lära mig hitta här.. och det är fan inte lätt
dom har ingen vägbeskrivning som det är i Sverige utan
det står bara massa skyltar om Boulevards och Avenues..
Så man måste lära sig vägarna för att hitta.. eller ha GPS.
Måste tillägga att det var första gången jag körde automat
igår.. och det gick rätt bra.. var lite ovant i början bara..
tröck vänsterfoten hela tiden där det ska finnas en koppling
i en manuell bil.. haha.
Idag gick det dock bättre.. jag körde runt en hel del och körde
rätt långt dessutom.. upp bland bergen..fyfan det var rätt kul
faktiskt men läskigt också.. vägarna var branta som fan
och slingrade sig mycket.. men men.. man lär sig..

Hur som helst.. det här var en ganska lång uppdatering
men nu ska jag försöka bli lite bättre på att skriva blogg..
Kanske inte så här lång varje dag men skriva lite iaf..

Nu kom Kevin hem från skolan.. ska ta och se om han
eventuellt har några läxor så får jag hjälpa han isf..

Hoppas ni har det bra i Sverige och tänk inte för mycket
på mig jag har det bra här borta.. rätt som det är har det
här året gått.. och då blire fest.. haha..

Ha d gött! Tjohej..

Bilder från San Francisco finns här

---------------------------------------------------------------------------
`¨--,¨´_
,.,.,| | | |¯*

Kommentarer
Postat av: Tomazzi

Kung det skrollis! Längtar redan till festen :)
Se till att hitta en tjej så som du kan para dig med så är det klat och betat!
Hade bra så hörs vi

2007-08-29 @ 01:33:05
Postat av: Michael Håkansson

Tjenare Rabb! Du har det bra ser det ut som (vem kunde tro något annat?). Med tanke på det skolsystem, sjukvårdssystem m.m. som är i USA kanske man inte ska klaga så mycket att vi betalar ganska höga skatter här i Sverige, det kanske ger resultat ändå :)
Ha det bra!

2007-08-29 @ 09:29:15
Postat av: Rickard Englund

Jag vill också åka omkring i San Fran!!! Och över Golden Gate:) Tur att den inte var avstängd men jag gissar att du hade fått åkt över den nån annan gång annars!!
Ta det lungt!

2007-08-30 @ 12:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0